Dag 18 : Canada Day in Vancouver

Nationale feestdag vandaag in Canada (en een speciale want 150 jaar Canada)  Ook voor ons een speciale dag want we zien vandaag Freya die ook in Vancouver is. Rond een uur of 10 pikken we haar op aan haar B&B en proberen om onze auto zo dicht mogelijk bij het water te parkeren.  Dit lukt niet, want aan de noordzijde van Vancouver is een parade aan de gang voor de feestdag.  Heel leuk om te zien, dus we parkeren daar in de buurt en gaan dan te voet naar de “Seabus”.  Dit is een soort ferry die je op een … Lees verder Dag 18 : Canada Day in Vancouver

Dag 17 : van Nanoose Bay naar Vancouver

We rijden noordwaarts op het eiland vandaag en nemen de ferry vanuit Comox naar Powell River.  De ganse overtocht gespeurd over het water, maar geen dolfijnen of walvissen gezien. Dan een korte rit over dit eiland om een nieuwe ferry te nemen nu naar Earl’s Cove. Daar rijden we een kilometer of 5 westwaarts om de Skookumchuck Narrows te zien. Dit is een waterversnelling dat het gevolg is van de rivier die naar de oceaan vloeit, samen met de getijden van de oceaan.  Hierdoor kan er bij eb en vloed een hoogteverschil van 2 meter zijn waardoor er draaikolken ontstaan. … Lees verder Dag 17 : van Nanoose Bay naar Vancouver

Dag 16 : van Nanoose Bay naar de Oceanside

Vandaag een dagje rust! We hadden de keuze tussen … Golfen of wat wandelen. We hebben voor de vrije natuur gekozen. Geen lange verplaatsingen maar in de buurt wat rondhangen. Qualicum beach en city bezocht, een wandeling in het Heritage Forest en een bezoekje aan de Milner Gardens & Woodland. Eindelijk de tijd gevonden (en een postkantoor) om postzegels te kopen zodat we onze kaartjes kunnen versturen. We besluiten de dag met een romantische strandwandeling aan de oceaan, waar we nog wat mooie natuur kunnen bewonderen. (een echte zeehond 🙂  )   Lees verder Dag 16 : van Nanoose Bay naar de Oceanside

Dag 15 : van Nanoose Bay naar Ucluluet

Om 7u ’s morgens vertrekken we al naar Ucluluet voor een “wildlife tour” op de oceaan. Op onze weg daarheen zijn we nog even gestopt, want er zat toch wel een kleine zwarte beer aan de kant van de weg bloemen en planten te eten. Eens we op de berg gingen en aan de westkant van het eiland waren, veranderde onze stralend blauwe lucht jammer genoeg in een grijze eerder kille atmosfeer. Dan maar een vestje extra aangetrokken en dat kwam op het water zeker van pas. Nog voor we wegvoerden zagen we al een zeearend en zo hebben we … Lees verder Dag 15 : van Nanoose Bay naar Ucluluet

Dag 14 : van Vancouver naar Vancouver Island

Deze morgen de ferry genomen naar Nanaimo op Vancouver Island. Eventjes gestrest omdat de GPS een rijtijd van anderhalf uur aangaf ipv 20 minuten…  Uiteindelijk waren we veel te vroeg ter plaatse.  Nog een koffietje gedronken en dan een boottocht van 1u45. Op het eiland (waarvan de oppervlakte wel groter is dan gans België) zijn we eerst naar Little Qualicum Provincial Park gegaan.  Een lekkere picknick met Olaf en dan een wandeling in het park. Daarna naar Cathedral Grove, waar we tussen 800 jaar oude Douglas sparren lopen (die zo hoog en breed zijn, dat ze eigenlijk niet te fotograferen … Lees verder Dag 14 : van Vancouver naar Vancouver Island

Dag 13 : van Clearwater naar Vancouver

Een lange rit van 550 km vandaag (was normaal gezien iets minder, maar toen ik even van de snelweg wou gaan om een koffie te drinken, was het niet afrit 22, maar wel 22 km rijden naar de dichtste plaats waar ze koffie verkochten en dan ook nog eens 22 km terug) Rond 16u hebben we dan toch Vancouver bereikt en zijn we nog even gestopt aan Stanley Park. Opnieuw een immens groot park waar ‘ik’ verloren loop.. Een kleine wandeling door het park, brengt ons aan de baai van de oceaan waar we even verpozen in het ‘Teahouse’ om … Lees verder Dag 13 : van Clearwater naar Vancouver

Dag 12 : van Clearwater naar Well’s Gray Provincial Park

Well’s Gray is vooral gekend voor zijn vele watervallen.  Onze eerste stop is naar de Spahats Falls. De oom van het Kortrijkse meisje (gisteren) verkoopt hier wafels (met Nutella) en Belgische chocolade. Na 10 minuutjes stappen hebben we al een zicht op deze prachtige waterval. Onze volgende stop zijn de Moul Falls, hiervoor moeten we wel een kleine 2 uur stappen en de Canadese muggen zien ons even graag als de Belgische… De beloning is echter adembenemend en verfrissend (vandaag 33 graden).  We komen tot vlak aan de waterval waar zelfs een regenboog boven verschijnt. Daarna zijn de Dawson Falls … Lees verder Dag 12 : van Clearwater naar Well’s Gray Provincial Park

Dag 11 : van Hinton naar Clearwater

Canada is echt een land van uitersten.  De voorbije dagen hadden we temperaturen tussen de 4 en 10 graden Celsius, vandaag tussen de 25 en 30 graden.  Het verschil is groot. We nemen vandaag de kortste route naar onze nieuwe bestemming.  We hebben de voorbije week al heel wat in de wagen gezeten en zijn allebei een beetje moe.  Als we door Jasper rijden, stoppen we nog even om een drietal Caribous te fotograferen en rijden dan op een gezapig tempo door naar Clearwater. Onderweg stoppen we eens voor een koffie net waar er toch wel een brandweerwagen staat. In … Lees verder Dag 11 : van Hinton naar Clearwater

Dag 10 : Terug van Hinton naar Jasper

Eindelijk goed weer vandaag. We gaan vandaag naar de hotsprings van Miette.  Water van 54 graden Celsius dat uit de bron komt, wordt afgekoeld naar 38 en 40 graden.  Heerlijk vertoeven in dit warme water onder een stralende zon.   In alle reisboeken stond er dat je op de weg naar Miette zeker wilde dieren zou tegen komen, maar het enige dat wij hebben gezien was een verdwaalde geit op de parking. Daarna zijn we naar Lake Annette gereden waar we heel rustig een wandelingetje hebben gemaakt rond het meer. Dan nog doorgereden naar Lake Pyramid waar we met een … Lees verder Dag 10 : Terug van Hinton naar Jasper

Dag 9 : terug van Hinton naar Jasper

Toen we deze morgen vertrokken was het heel erg bewolkt en zagen we het regenen in de verte.  We wouden eigenlijk naar de hotsprings vandaag, maar het weer deed ons besluiten om een bezoek te brengen aan de “Mount Edith Cavell”.  Hiervoor moet je blijkbaar eerst een toegangskaart halen aan het bureau voor toerisme in Jasper zelf tussen 8 en 10u ’s morgens. We waren net te laat, maar kregen toch nog een kaartje voor 11u.  Het is wel drie kwartier rijden langs een bochtige bergweg.  We hadden allebei niet veel verwachtingen voor deze uitstap.  Toen we bijna op onze … Lees verder Dag 9 : terug van Hinton naar Jasper

Dag 8 : van Hinton naar Jasper

Dit is onze eerste dag (van 3) in het nationale park van Jasper.  Vandaag hadden we een bezoek gepland aan Maligne Canyon, Medicine Lake en Maligne Lake (met een boottocht). Eerst een kleine wandeling aan Maligne Canyon en dan rijden we door naar Medicine Lake. De buurt werd daar wel geteisterd door een grote bosbrand twee jaar geleden.  Het vreemde aan dit immense meer, is dat het tijdens de winter bijna volledig leegloopt in onderaardse gangen. Van aan de rand van het meer kunnen we een adelaarsnest spotten (met twee jongen). Even verder langs de weg, staan er heel wat … Lees verder Dag 8 : van Hinton naar Jasper

Dag 7 : van Golden naar Hinton

Vandaag rijden we over de legendarische “Icefield Parkway” en die maakt alle verhalen waar: Na elke bocht op deze weg krijg je opnieuw een prachtig uitzicht, het ene nog mooier dan het andere – dit kunnen we alleen maar beamen, je hebt jammer genoeg niet de tijd om ze allemaal te fotograferen. Gelukkig is de weg eigenlijk alleen voor toeristen, trucks zijn hier niet toegelaten.   Het regent hier dikwijls – Klopt, we zijn vertrokken met een blauwe hemel en een stralende zon, maar tegen dat we Jasper bereikten, goot het echt water. Je kan hier prachtige stops maken – … Lees verder Dag 7 : van Golden naar Hinton